تبلیغات
♥خادم هیئتهای حسینی تبریز(حمیدكافی لاله)♥ - درسی که از محرّم می توان آموخت
 
♥خادم هیئتهای حسینی تبریز(حمیدكافی لاله)♥
خادم هیئت های حسینی تبریز(حمیدكافی لاله)- مداحان پیشكسوت و باصفای آذربایجان و مداح خرد سال مهدی كافی لاله
.... تبلیغ ....
درباره وبلاگ


بو شفاخانه حسینندی طبیب آنی باخور
دکتری قولسوز ابوالفضلدی مجانی باخور
گلون ای درد اولانلار آچیلوب باب کرم
بو یره فاطمنین دیده ی گریانی باخور

******************
ای حسینون عاشقی گل باخ حسینون حالینه
گور نجور تک گالدی میداندا چاتان یوخ دادینه
قالمادی شهرینده چونکی عدالت گورمدی
ایلدی عزم سفر چون عزم رضوان ایلدی

مدیر وبلاگ : حمید كافی لاله
مطالب اخیر
تاریخ روزنمایشگر تاریخ شمسی، قمری و میلادی اوقات شرعیاوقات شرعی پیشرفته
برچسبها
. .
درسی که از محرّم می توان آموخت

محرم ماه توبه است وماه بازگشت به خداوماه 
پیداکردن حقیقت وراه درست زندگی کردن

امام حسین,شهادت امام حسین
 
ماه محرم ماه غم و اندوه دوستداران اهل بیت پیامبر و علی علیهم السلام است.ماهی 

که از محرم سال 61 هجری قمری تا هم اکنون خیل عاشقان به خاندان مطهر رسول الله 

صلی الله علیه و آله را عزادار کرده است. مصیبتی که بزرگی آن قابل وصف نیست! و چه 

مصیبتی از این بالاتر که فرزند امام علی علیه السلام که جانشین و برادر و داماد و خلیفه 

پیغمبر خداصلی الله علیه و آله بود یعنی امام حسین علیه السلام را کمتر از پنجاه سال

از رحلت نبی خدا صلی الله علیه و آله به مسلخ ببرند؛ آن هم کسانی که خود را از امت

 رسول خداصلی الله علیه و آله می دانستند! به تعبیر امام الساجدین علیه السلام: 

أَمْسَتِ الْعَرَبُ تَفْتَخِرُ عَلَى الْعَجَمِ بِأَنَّ مُحَمَّداً مِنْهَا وَ أَمْسَتْ قُرَیْشٌ تَفْتَخِرُ عَلَى الْعَرَبِ بِأَنَّ 

مُحَمَّداً مِنْهَا وَ أَمْسَى آلُ مُحَمَّدٍ مَخْذُولِینَ مَقْهُورِینَ‏ مَقْبُورِینَ.(1)

این است که عزای برای امام حسین بن علی علیهما السلام تمامی ندارد. که رسول 

اعظمصلی الله علیه و آله فرمودند(2): 

إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی‏ قُلُوبِ‏ الْمُۆْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا.(3)

کربلا تنها یک حادثه نیست بلکه یک واقعه است که انسانهای بسیاری در طول چهارده قرن 

در این مکتب تربیت شده اند. چه بسیار انسانهایی که با حضور در مجالس محرم جهت 

زندگی خود را عوض کرده اند.

کربلا و محرم نگرش انسان را به زندگی تغییر می دهد. محرم هدف برای زندگی کردن را 

عمیق تر می کند. محرم به زندگی معنایی بس عظیم می بخشد. محرم ماه توبه است و 

ماه بازگشت به خداوماه پیدا کردن حقیقت و راه درست زندگی کردن ودرست مردن است. 

محرم بهترین شیوه زندگی رابه انسان می آموزدونیزبهترین مردن وبدرودگفتن دنیارامیآموزد.

محرم و کربلا اوج فضایل اخلاقی است؛ محرم اخلاق را با نمونه های عینی اش به ما 

می آموزد. محرم درس وفاست درس آزادی و آزادگی و درس عزت است.

بااین اوصاف که قطره ای ازدریای تربیتی محرم بوددیگر جای تعجب ندارد که محرم انسانها 

را در یک شب بلکه کمتر از آن متحول نماید. اینکه مشاهده می شود بسیاری از کسانی 

که گرفتار گناهان هستند که به آنها خوی گرفته اند و عادت آنها شده است، اما این عادت 

ناروای خود را به حرمت محرم کنار می گذارند. پس محرم عزم آفرین است. عزم بر ترک 

معصیت الهی. عزم بر کسب فضایل و در یک کلام عزم بر بندگی.

عزم بر بندگی

نقطه آغاز بندگی خدا، ترک هر آن چیزی است که خداوند از ارتکاب به آنها نهی کرده است. 

و نقطه آغاز ترک گناه،توبه است.نمونه بارزتوبه درصحنه کربلاملحق شدن حربن یزیدریاحی 

به  سپاه امام حسین علیه السلام است.

در تاریخ آمده است که در روز عاشورا حرّ وقتی متوجه شد که عمر بن سعد قصد دارد تا با 

امام حسین علیه السلام بجنگد به خود آمده به سپاه امام پیوست.

وی در جواب مردى از قوم خود كه مهاجر بن أوس نام داشت گفت: به خدا قسم من خودم 

را بین بهشت و جهنم مخیّر مى‏بینم! و الله چیزى را بجاى بهشت بر نمى‏گزینم و لو اینكه قطعه‏

قطعه گردیده و آتش زده شوم! سپس به اسبش لگدى زدوبه حسین[علیه السّلام‏]ملحق 

شد و به [آن حضرت‏] گفت: اى پسر رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلم)! من همان 

مصاحبى هستم كه مانع از بازگشت‏تان شده‏ام و در راه، شما را همراهى كرده زیر نظر 

گرفته‏ ام و [سرانجام‏] دراین مكان شما را واداربه توقف كرده‏ام...اكنون درحالى كه به خاطر 

عمل خویش از درگاه پروردگار آمرزش مى‏طلبم و مى‏خواهم با جانم شما را یارى كنم تا پیش 

رویتان بمیرم، نزد شما آمده‏ام، آیا این را به عنوان توبه‏ام مى‏پذیرى؟! [امام علیه السّلام‏] 

فرمود:بله،خدا توبه‏ات را بپذیرد و تو را ببخشد،نام توچیست؟ گفت: من حرّبن یزیدهستم! 

فرمود:همانگونه كه مادرت تو را نامیده تو آزاده‏اى، به امید خدا در دنیا و آخرت آزاده باشى 

[از اسب‏] پائین بیا.(4)

و اینچنین حر عزم بر بندگی خداوند نمود و از بندگی شیاطین انس و جن رهایی یافت.
 
عزت نفس

خداوند انسان را کرامت بخشید (5)به گونه ای که وی راگل سرسبدخلقت آفرینش قرارداد 

(6) و هر آنچه در عالم است را مسخر انسان نمود.(7)

چنین انسانی سزاوار نیست که خود راذلیل دنیا و متاع ناچیزدنیاوبرده دیگر انسانهانماید. 

حتی اگر جان او را بگیرند حاضر نیست عزتش خدشه دار شود. از این روست که وقتی 

امام حسین علیه السّلام در برابر بیعت ذلیلانه و کشته شدن عزیزانه قرار گرفت مرگ رابر 

چنین زندگی ای ترجیح داد.

این کلام صاحب محرم است که: 

فَإِنِّی لَا أَرَى‏ الْمَوْتَ‏ إِلَّا سَعَادَةً وَ الْحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلَّا بَرَما.(8)

این است درس عاشورا که هر درخواستی که به عزت انسان اندک ضربه ای وارد کند مردود 

است. این درسی است که باید همه ارادتمندان به ساحت حسینی آن را در رفتار و گفتار 

خود مد نظر داشته باشند به خصوص مسئولین ممالک اسلامی که دربرابر دشمنان اسلام 

عزتمند عمل نموده باعث عزت مسلمین گردند.سیاست ما نیزباید حسینی باشد.ومواضع 

سیاسی مواضعی بر پایه عزت و قدرت ایمان و عظمت دین باشد.

 امام حسین,شهادت امام حسین

امام حسین,شهادت امام حسین

ماه محرم ماه غم و اندوه دوستداران اهل بیت پیامبر و علی علیهم السلام است
 
قیمت دادن به زندگی

ارزش زندگی به چیست؟ هدف از زندگی چیست؟ تلاش برای زنده ماندن چرا؟ آبادکردن 

دنیای خود و اطرافیان تا کجا؟ در پاسخ این پرسشها دو دیدگاه کلی می توان ارائه کرد: 

دیدگاهی مادی و دیدگاهی الهی. اگر انسان دنیا رابه تنهایی و منقطع ازآخرت درنظربگیرد؛ 

آنگاه دیدگاه او به زندگی دنیا و هدف زندگی در دنیا و تلاش برای زنده ماندن در دنیا مادی 

خواهد بود که در صدد رفاه و آسایش ایجاد کردن برای دنیاست. یعنی دنیا را برای دنیا 

می خواهد و در پایان هیچ!

اما اگر انسان دنیا را با آخرت بنگرد؛ و سعادت اخروی رابر سعادت و خوشی زودگذردنیایی 

مقدم بدارد،دیگر حاضرنیست به هرقیمتی درپی زندگی دنیایی باشد.اینکه عده ای اندک 

در کربلا نگاهشان به دنیا این بود بزرگترین درس تربیتی برای نسل جدید جامعه اسلامی 

ماست. آنهایی که در برابر امام حسین علیه السّلام ایستادندوحاضرشدندخون نوه پیامبر 

خود را بریزند بخاطر این بود که تنها دغدغه دنیایی و رفاه و آسایش خود و خانواده شان را 

داشتند.بنابراین محرم به ما می آموزد که نباید در زندگی دیدی مادی گرایانه داشت؛ 

اینکه برای تشکیل خانواده مادی فکر کنیم، برای تولید نسل مادی فکر کنیم، برای برگزاری 

مراسم ازدواج مادی عمل کنیم و در نهایت هم ادعا کنیم که ما امت پیامبر اسلام هستیم 

این حرف با عمل ما سازگار نیست.

 ======================================

پی نوشت:

1) كوفى، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الكوفی، 1جلد، مۆسسة الطبع و النشر فی وزارة 

الإرشاد الإسلامی - تهران، چاپ: اول، 1410 ق، ص149

2) عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهماالسلام قَالَ‏ نَظَرَ النَّبِیُّ ص إِلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهم

السلام وَ هُوَ مُقْبِلٌ فَأَجْلَسَهُ فِی حِجْرِهِ وَ قَال....

3) نورى، حسین بن محمد تقى، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، 28جلد، 

مۆسسة آل البیت علیهم السلام - قم، چاپ: اول، 1408ق. ج‏10 ؛ ص318

4) ابو مخنف كوفى، لوط بن یحیى - سلیمانى، جواد، نخستین گزارش مستند از نهضت 

عاشورا / ترجمه وقعة الطفّ، 1جلد، مۆسسه آموزشى پژوهشى امام خمینى - قم، 

چاپ: دوم، 1380 ش، ص 155-156

5) و لقد کرمنا بنی ءادم.(اسراء/70)

6) تبارک الله احسن الخالقین. (مۆمنون/14)

7) و سخر لکم الشمس و القمر دائبین و سخر لکم اللیل و النهار. (ابراهیم/33)

8) ابن طاووس، على بن موسى - فهرى زنجانى، احمد، اللهوف على قتلى الطفوف / 

ترجمه فهرى، 1جلد، جهان - تهران، چاپ: اول، 1348ش.
 
منبع:tebyan.net


نوع مطلب :
برچسب ها : درسی که از محرّم می توان آموخت، اون اوچ گون محرمده معلوم اولار، مرغ دل حسرت زده شیدای حسین است، حسین غفاری اردبیلی، اونوچ گون محرم ده معلوم اولار، حوسینیلرین سینمئین وحدتی، آخوند ملا حسین مراغه ای متخلص به دخیل،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
وب سایت ختم قرآن مجید



در این وب
در كل اینترنت
پخش زنده حرمپخش حرم ها زنده

کد سایه دار شدن لینک ها

. .